My job.

En del som frågat om mitt jobb, både läsare, mina vänner samt familj så nu tänkte jag berätta väldigt ingående om jobbet.




Titel:

Gardener/Landscaper så på svenska alltså trädgårdmästare/landskapsarkitekt(?)

Hur jag fick detta jobb:

Några månader innan jag åkte till Australien så följde jag en svensk blogg vars ägare befann sig i Australien. Har läst hennes blogg i ett år nu. Och denna tjej befann sig alltså här i PH från december tills i förrgår. Så innan jag kom upp till Cairns så hade hon börjat skriva på hennes blogg om att hon skulle åka tillbaka till Sverige och sluta på jobbet. Så slängde iväg ett mejl och frågade om det fanns någon ledig tjänst. Och det fanns det. Till och med två lediga tjänster... Och på den vägen är det.. Ibland är det bra att läsa bloggar!

Och eftersom min syster skulle åka hem en vecka senare bestämde jag mig då också för att försöka hitta någon som ville följa med mig och jobba, och det är alltså så jag har hittat Josefin. Min nya resekamrat!


Allmän info om jobbet:

Jobbar alltså för BHP, världens tredje största företag (!). Detta företag har bl a hand om alla gruvor här i PH. Och alla människor som jobbar i gruvorna här i PH får gratis boende/anordnat boende med billigare hyra. Och BHP har då alltså anställt vårat landscapingföretag (vill inte skriva ut namnet helt) så att vi ska ha hand om BHPs anställdas hus trädgårdar. Komplicerat att förklara kort, hehe. Men så vi fixar alltså alla gruvanställda människors trädgårdar!

Arbetssysslor vi gör just nu/hur en dag går till:

Blir hämtade av jobbet utanför vår dörr i en större bil. Alltid samma människor. Jill kör och jag, Josefin, Dane och Matt blir sedan upphämtade. 6.30 blir vi upphämtade i SH där vi bor. Åker sedan 20 minuter till jobbet, till våran yard i PH. 7.00 börjar vi. Är cirka 15 anställda. Och man delar upp sig i tre team. Alltid samma team, om inte någon är sjuk eller om någon ny anställd börjar etc. Alla tre team gör olika saker. Beroende på kön, ålder och erfarenhet. Är ju i typ nybörjargruppen nu kan man väl kalla det för. Så jag är tillsammans med Josefin och med två aussietjejer Jill och Emma i våran egen ålder. Emma har bara jobbat två veckor längre än oss och Jill har bara jobbat en månad längre än oss. Därför får vi också de enklare jobben nu. Alltså trädgårdsarbetet och maintenance dom mer erfarna får mer landscapingarbeten.

Sedan får vi alltså en bil. En större bil med ett flak. På flaket lassar vi sedan på allt som vi fyra tjejer behöver under dagen. Whipper snipper, weed-spray, lawn mower, blower, raker osv. Ni får googla om ni inte förstår orden. Kan knappt själv översätta dom till svenska, kan bara dom engelska orden på dom för det mesta. Sedan kopplar vi på ett släp på vår bil också. På yarden får vi sedan en lista varje morgon utav vår chef på kanske 15-30 olika adresser vars trädgårdar som vi ska göra under dagen.


whipper-snipper (kantgräsklippare)

Sedan drar vi. Jag, Josefin, Jill och Emma med musiken på högsta volym och så kör vi bara runt till så många olika trädgårdar vi bara kan. Och på alla trädgårdar behöver vi göra olika saker. Hinner olika många varje dag. Hann 10 stycken idag, igår hann vi 21, och i förrgår 7 osv. Allt handlar om hur mycket det är att göra på varje trädgård, hur snabba vi är, och om det gick fort att hitta till huset, hehe. Roligast är att komma till en riktigt djungelträdgård och bara få röja allt, blir sådan himla skillnad! Kan ta före och efter kort någon gång!

Ibland kan man sitta en kvart-halvtimme i bilen mellan varje hus och bara chilla och lyssna på musik för att det är så långa avstånd mellan somliga trädgårdar som man ska göra. Eller för att man virrar bort sig bland alla gator.. Så himla skönt med så mycket eget ansvar. Får liksom bara en lista på allt vi ska göra under dagen och sedan är det inget mer med det. Bara köra på i vår egen takt! Har en smoko (rast på aussiespråket haha) runt nio på en kvart. En halvtimmes lunch, och slutar 15.30. Så klockan 15.00 åker vi tillbaka till yarden, lassar av allt och får sedan skjuts hem av Jill.  Så vi fyra tjejer har det riktigt roligt om dagarna! Så sjukt bra träning också. Höll på att dö i förrgår av all träningsvärk. Hade både träningsvärk och mjölksyra i både magen, armarna, låren, vaderna, händerna och fötterna! Kommer ha superfit och stark kropp snart alltså! Dessutom får vi ta småpauser hela tiden. Vätskepauser, skuggpauser och allt möjligt. Cheferna påminner oss om att göra det också. Så samtidigt som man verkligen jobbar och sliter ibland så blir det mycket chilltid i bilen och chill i övrigt så man hinner återhämta sig! Älskar att ha ett jobb där man får vara utomhus också!

Exempel på hur det kan gå till när vi kommer till en trädgård:

Alla vi fyra tjejer turas om med uppgifterna på dom olika trädgårdarna.

Vi fyra kliver ut ur bilen tillsammans och går en rundgång och ser vad som måste göras i trädgården. Emma börjar klippa buskar och palmer, jag tar fram whipper-snippern och börja köra med den. Josefin tar fram mowern och Jill börjar kolla på vattensystemet som trädgådarna har. När alla är klara med vad dom gör kan man växla och/eller göra andra sysslor i trädgården. Jag kan börja plocka weed, Josefin kan börja blowa och så kanske Jill och Emma bara tar det lugnt då. Osv. Vi gör ju som vi själva vill. Har ju ingen boss eller någonting som säger hur, vad och när vi ska göra allt.




Som ni märker trivs jag himla bra med jobbet!! Att man dessutom har en timlön som är rätt.. overklig. Gör det hela bara ännu bättre! När vi jobbat någon/några månader kommer vi få lära oss mer om landscaping också och få lära oss mer avancerade saker förmodligen! Ser fram emot det!

Får lön varannan vecka. Jobbar måndag till fredag 7.00-15.30. Och så får vi välja om vi vill jobba lördagar. Jag och Josefin kommer nog köra på lördagar också så länge vi känner fört! Extracash! Sedan kan dom ju skriva på vårt andra-års visum här också! Wohoo!


Något mer ni undrar över angående jobbet? :)


/ XOXO TrädgårdsmästarN


Kommentarer
Postat av: Vanadesse.

Låter stört bra babe! Gött som fan :D

2012-04-20 @ 19:30:53
URL: http://vanadesse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0