What a mess, översvämingar och skit.

Tänkte uppdatera er lite om vädersituationen här i Australien. Vi har ju nu vart här i 10 dagar i vår lilla by. Varannan dag har det regnat. Inte mycket regn men småduggat nästan varje dag. Har själv inte ens brytt mig så mycket om det eftersom vi för det mesta har jobbat dagtid. Tycker det har vart rätt mysigt med regn, speciellt kvällstid. Blir lätt så när man har haft sol nästan varje dag i två månaders tid.


I alla fall. Tittar ju mycket på nyheterna här eftersom vi har tv vid baren. Ända sedan vi kom hit har vi fått höra av våra locals om deras oro för alla dessa jäkla flooded roads och från och med igår blev situationen riktigt kritisk. Alla vägar som leder till vår by är nu alltså flooded. Vilket betyder att dom är avstängda och att vi inte kan komma härifrån på något sätt via markväg. Enda sättet att ta sig härifrån är nu genom helikopter.

Åkte in till stan idag, till den enda mataffären i byn för att köpa lite supplies. Nästan varenda hylla var ekande tom! Slutade med att jag fick åka hem utan en enda matvara. I morgon ska det komma helikoptrar hit och lämna av mat. Thank god for that! St George, Moree och Goondiwindi som är som tre närmsta byarna från vår by och som alla ligger cirka en timmes bilfärd härifrån är totalt översvämmade! På nyheterna visar dom filmklipp från St George och Moree hela tiden. Hur tusentals människor har blir evakuerade från deras hem och hur floden sveper med sig allt som kommer i dess väg.

Här har ni en karta som jag ritat lite på, så kanske man förstår bättre då hur läget ligger till. Vi bor vid A:et. Detta är bara platserna närmast oss som jag har ritat upp som är flooded också. I princip är hela norra NSW och hela södra QL flooded.
I Toowomba



Våra locals tror att det kommer ta tre-fyra veckor innan situationen kommer blir bättre. Som tur var är våran by rätt högt upp så dom tror inte/hoppas inte att det kommer nå hit. Vårt hotell är i alla fall nästan helt säker, för den ligger på en liten platå tydligen. Det är rätt overkligt alltsammans. Det enda vi kan se här är några få vattenpölar lite varstans men bara några mil härifrån så dör människor just nu utav flodvågen.

För att prata om lite annat;
Ikväll har jag och syrran i alla fall spelat pool med två tyska killar. Två backpackers som kom till vår bar. Så helt klart en bra afton! Anyway, jobbar 08.00-10.00 imorgon bitti med syrran på städpasset så måste verkligen slagga nu. Den här jävla råttan i mitt rum gör mig btw galen! Stoppade in ett nagellack i mushålet i väggen för att slippa ha skiten springandes runt i rummet under natten. Hålet är placerat ungefär 30 cm från min huvudkudde. Men näää, nu får jag istället ligga och lyssna på när musjävlen ligger och gnager på nagellacket hela natten. Någonstans i rummet finns det förmodligen ett till hål, för råttanjäkeln var uppe och sprang i min fönsterkarm nyss också. Jaja, På återseende!


Kommentarer
Postat av: Jess

tänker på er!!! hoppas allt löser sig. ni bor ju, precis som du säger, på en höjd, så det löser sig ska ni se :)



massa kärlek

2012-02-03 @ 17:00:26
URL: http://fashionjungle.blogg.se/
Postat av: Hanky

ja, no problems ännu för vår del iaf :) vi ska ju ändå inte bege oss härifrån förens tidigast om fem veckor.. och idag lyser solen dessutom! :) Tycker mest synd om människorna i byarna här runt omkring...



LOVE U <3 Och vill höra allt om er fjällenresa sedan!!

2012-02-04 @ 01:42:10
URL: http://runawaydream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0